Keresés
Close this search box.

mit csinálunk?

Világmegváltó ötlet és semmire sem használható MVP?

Vannak ötletek, amelyek valóban jobbá tehetnék a világot. Amelyek talán az emberiség összes problémáját képesek lennének megoldani. Amelyek egy hatalmas láncra felfűzve eliminálhatnák a globális felmelegedést. Amelyek megoldanák az éhezést. Amelyek segítségével elkerülhetőek lennének a háborúk, az erőszakos cselekmények, megmenthetnénk a jegesmedvéket a kihalástól, a vizeket, a levegőt és a termőföldet a szennyeződéstől, vagy éppen lehetővé tennék, hogy a föld összes javait közösen, egyformán, a másokért érzett felelősség jegyében használjuk. Amelyek hozzájárulnának ahhoz, hogy a Földet megőrizzük utódainknak. Hiszen több, mint hétmilliárd ember elméjéből naponta százával pattannak ki találmányok, gondolatok, ötletek. De rossz helyen, rossz időben, rossz csillagzat alatt születtek meg. Ezért mielőtt hasznot hajthatnának, elhalnak, szétforgácsolódnak, vagy éppen beolvadnak valami egészen másba. Úgy tűnik, hogy nem fűződik senkinek sem érdeke ahhoz, hogy mások javát szolgálják. Vagy túl kicsik ahhoz, hogy egyszer nagyok legyenek, esetleg az ötletgazda hisz túlságosan abban, hogy valami kivételes dolog, elmélet, megoldás birtokában került, amelyen már nem szeretne vagy akar módosítani semmit és amelynek nem ért az üzleti hasznosításához sem. Azt gondoljuk, hogy az igazán nagy ötletek, nagy elmék előbb-utóbb megtalálják az utat ahhoz, hogy sikeresek legyenek. Mások úgy vélik, hogy ha valami nem lesz sikeres néhány éven belül magától is, azzal nincs is értelme foglalkozni.  De vajon valóban így van? Ki lehet ebben száz százalékig biztos? Miért ne gondolhatnánk arra, hogy ezúttal valóban sikerülni fog? Hogy éppen nálunk, vagy a közelünkben van a megoldás? Hogy talán a szomszédunk, a munkatársunk, a barátunk, a távoli ismerősünk lesz az, aki meghosszabbíthatja az életünket? Aki megoldást talált a mikroműanyagok lebontására, vagy a széndioxid kibocsátás gyors csökkentésére, a természeti csapások minden eddiginél hatékonyabb előrejelzésére. Bármire, amitől valaki, vagy valami szenved és aminek a segítségével élhetőbbé, szerethetőbbé, fenntarthatóbbá tehetjük a környezetünket. 

És ha éppen egy olyan ötletet vetünk el, amely a rokonaink, barátaink életét hosszabbítaná meg, vagy ami egyszer a mi életünket is jobbá, könnyebbé, élhetőbbé és boldogabbá tenné? Ha a pályázati rendszer, a kockázati tőketársaság döntéshozatali mechanizmusai lehetővé tennék, hogy egyéni érdekek és bürokratikus akadályok nélkül elinduljon a fejlődés útján valami, akkor te is szerencsét próbálnál? 

Számtalan életképes ötlet, kezdeményezés csak azért bukik el, mert a megvalósítók nem tudják hogyan hitelesítsék szellemi terméküket. Nincsenek azoknak a képességeknek, kapcsolatoknak, üzletviteli szemléletnek és gondolkodásnak a birtokában, amivel felhívhatnák a problémára és annak megoldására a megfelelő kompetenciával rendelkező személyeket, közösségeket. Egy ötlet ritkán elég ahhoz, hogy önmagában is sikeres legyen. Ha pedig végül sikerül megalkotni valamit, akkor jön az igazán embert próbáló feladat. Hogyan találjunk támogatókat? Ki fog nekünk hinni? Ki ad forrást a fejlesztésekhez? Honnan lesznek megfelelő szakemberek? Ki fogja menedzselni a csapatot? Ki készíti az üzleti tervet, a pitchet, a weboldalt? Szerencse lenne, hogy hova születünk? Hogy vannak elveink és nem akarunk kompromisszumokat kötni pusztán véletlen lenne? És mit nevezhetünk sikernek egy innováció esetében? Az érte kapott pénzt, a használat gyakoriságát, a környezetre gyakorolt pozitív hatását?  Ezernyi megválaszolatlan és megoldásra váró kérdés, feladat. Aztán eltelik néhány hónap és végül semmi sem marad a kezdeti lelkesedésből. Igen, ez az zseniálisnak látszó termék is bekerül a fiókba. Világmegváltó ötletnek indult és semmire sem használható MVP lett belőle. A sikerhez, az átütő szerephez sok minden hiányzott. És ebben még csak nem is a pénz első. Sőt, az valahol a vége felé szerepel.  A legtöbb esetben sajnos még a szándék sincs pontosan definiálva. Azaz mit akarunk az innovációval elérni? Miért jobb ez, mint más megoldás? Követőket akarok, hírnevet vagy valami mást? Amihez elsősorban pénz kell, ott bizony a pénz diktál. Ott nem lehet a szabályokat a mi ízlésünk szerint átírni. Ám sok esetben egészen más típusú szükségletekről van szó. Kinek szól a termék, a szolgáltatás, a megoldás? Mi az, amit helyettesít, megold, jobban tud mint, ami a piacon már hozzáférhető? Mit kérek a megoldásért cserébe? Milyen garanciákat tudok adni? Hogyan érem el azokat, akiknek segíteni szeretnék, azaz ki az én közönségem, a törzsem? 

A civil szféra szerepe a társadalom számára hasznos innovációk megszületésében egyre inkább felértékelődik. A Heim Pál Magyarország Alapítvány nem közfinanszírozott tudásközpontként azon dolgozik, hogy ezekre a fentiekben megfogalmazott kérdésekre, problémákra az alkotó emberrel, közösségekkel együtt találjunk megoldást. Szakmai tudásunk, kapcsolati tőkénk pénzügyi értéket teremt annak érdekében, hogy a tehetséges hazai ötletgazdák a lehető leggyorsabban létrehozhassanak egy üzemképes prototípust, egy MVP-t. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy olyan, a körforgásos gazdaságot előtérbe helyező fenntartható, a környezetvédelemhez, az energiahatékonysághoz, a hulladékgazdálkodáshoz és az egészségmegőrzéshez kapcsolódó ötletek, projektek indulhassanak el a fejlődés útján, amelyek nem, vagy csak jelentős kompromisszumok ( pl. politikai, gazdasági elköteleződés) megkötése mellett juthatnának hozzá a pályázatok, a kockázati tőketársaságok forrásaihoz, emellett nem számítanak hitelképesnek sem. 

Ha az ötletgazda nem rendelkezik lezárt pénzügyi évvel, alkalmazottal, üzleti tervvel, kapcsolatrendszerrel, szinte lehetetlen forráshoz jutnia. A hosszú távon is fenntartható működést előtérbe helyező konstrukcióink célja, hogy a magas innovációs tartalommal rendelkező ötletek társadalmi és gazdasági hasznosulása biztosított legyen. 

Oldalunkat folyamatosan töltjük tartalommal, képekkel!